Alles wat je wilde weten.

vragen kost niks.
niet vragen is duur.

"Vertrouwen is goed, controle is beter" is een gevierde uitspraken van een van onze mensen. De meest gestelde vragen vind je op deze pagina en die is continu in ontwikkeling. Mocht je aanvullende vragen hebben, neem dan even contact met ons op via het contactformulier, via de Whatsapp functie of via ikhebeenvraag@geenstress.amsterdam.

algemeen

Wat maakt Geen Stress Amsterdam de sociaalste koeriersdienst van Amsterdam?

Het bedrijf is opgericht vanuit een sociaalmaatschappelijk doel: kansen creëren voor jongeren met een migratieachtergrond, hen coaching bieden en fungeren als springplank zodat zij een glansrijkere toekomst tegemoet gaan. Daar bovenop, organiseren wij gratis sportieve netwerkbijeenkomsten (VRIJMIBOKSEN), rijden wij gratis buurtritten voor buurtbewoners maar ook werken wij veel in de buurt met diverse partners en hebben wij onze eigen projecten.

Wat zijn de projecten die Geen Stress Amsterdam ondersteunt?

Geen Stress Amsterdam organiseert ieder jaar Iedereen Kerst voor dak-en thuislozen, minima en mensen in sociaal isolement en heet hen welkom in diverse restaurants. Daar kunnen inmiddels ruim 500 mensen jaarlijks genieten van een gratis top Kerstdiner. Onze koeriers participeren in de buurt door de vrijwillige klussen die wij aannemen en hulpvragen waar we graag aan meewerken. Onze samenwerking met Fonds voor West zorgt ervoor dat we steeds weer in contact blijven en komen met buurtbewoners en kijken waar wij kunnen ondersteunen.

Hoe gaat Geen Stress Amsterdam om met haar medewerkers?

Wij geloven dat maximale prestaties niet worden bereikt met minimale beloning. Wij werken voornamelijk met jongeren en werken dan ook niet met minimumloon, maar een basis startsalaris, vakantiegeld en vakantiedagen. Ja, ook voor parttimers. We doen niet aan nul uren, zodat men ook bij ziekte en parttime contracten doorbetaald krijgt. Zo besparen we een hoop op administratief geneuzel maar doen we tegelijkertijd ook een beroep op verantwoordelijkheid.Alle medewerkers krijgen coaching, een budget om cursussen te volgen en goede arbeidsvoorwaarden. Ons doel is om jongeren tussen wal en schip een omgeving te bieden waarin zij hun talenten kunnen ontplooien, plezier hebben in het werk en uiteindelijk willen we fungeren als springplank voor hen, zodat ze op eigen kracht met een rijker gevulde rugzak op weg kunnen.

Is er een maximale grootte voor een pakketje?

Ja, een pakketje mag niet meer dan 30KG wegen en dient een maximumformaat van 60 x 50 x 40 te hebben.Bij afwijkende formaten kun je via Whatsapp een foto sturen en de afmetingen doorgeven. We kijken dan of we het kunnen vervoeren.

Halen en brengen

Waar bezorgt Geen Stress Amsterdam?

Geen Stress bezorgt alleen binnen Amsterdam. Postcodes die beginnen met 10XX vallen binnen ons bezorggebied. Klik hier om te zien waar pakketjes stressvrij worden bezorgd.

Wat zijn de bezorgtijden voor webshop pakketten?

Geen Stress Amsterdam bezorgt post en pakketten van maandag tot en met vrijdag van 15:00 tot 21:00. In het weekend bezorgen wij op zaterdag tussen 9:00 en 16:00.
Onze ophaaltijden zijn op werkdagen van 8.00 uur tot en met 13:00 voor zowel pakketbezorging als koeriersdiensten/goederen vervoer. Voor spoedgevallen kunt u bellen naar 020-1234567.

Op welke tijden worden bestellingen gehaald en bezorgd?

Onze richtlijn is dat er op werkdagen binnen twee uur na bestelling wordt opgehaald, en vervolgens binnen twee uur daarna wordt afgeleverd. 

Ik heb geen live track & trace link ontvangen, klopt dat?

Dat klopt. In Amsterdam is het enorm druk op de weg. Wat wij niet willen, is onze koeriers opjagen en controleren zónder dat daar iets aan vooraf is gegaan. Wij voegen wel een link toe aan spoed (buiten kantoortijden) leveringen. Dit omdat het dan rustig op de weg is, en omdat men in de meeste gevallen ‘s nachts niet zonder reden een spoed-koeriersrit aanvraagt.

Op welke tijden worden bestellingen gehaald en bezorgd?

Onze richtlijn is dat er op werkdagen binnen twee uur na bestelling wordt opgehaald, en vervolgens binnen twee uur daarna wordt afgeleverd. 

Brengt de koerier de bezorging ook naar de eerste, tweede of derde verdieping?

Op risico van de opdrachtgever doen wij dit zonder meerkosten. Let wel: Dit doen wij alleen als men hier expliciet om vraagt.

Is het mogelijk om ritten op tijdstippen in te plannen?

Wij hanteren hiervoor een marge van 30 minuten maar dit is zeker mogelijk. Neem hiervoor via Whatsapp contact op: +31611246036.

Ik wil graag m’n adres aanpassen, kan dit?

Ja, mits de koerier nog niet de aflevering heeft gedaan en het adres in een straal van 500 meter is van het originele adres. Deze wijziging kun je doorgeven via Whatsapp: +31611246036.

Hoe gaat de koerier om met verzoeken van mensen met een fysieke beperking?

Als men een fysieke beperking heeft waardoor het tillen van goederen niet vanzelfsprekend is, dan zullen wij altijd de maximale inspanning leveren om aan het verzoek van de persoon te voldoen. Zonder meerkosten.

Niet Thuis

Vraagt Geen Stress Amsterdam aan de ontvanger om zich te legitimeren?

Nee. Tenzij hier nadrukkelijk om wordt gevraagd door de opdrachtgever.
Wel kunnen wij vragen, indien we namens onze opdrachtgever alcoholhoudende drank vervoeren waarvan wij vermoeden dat dit is voor directe consumptie door de ontvanger om aan te tonen dat diegene 18 jaar of ouder is. Ook kunnen controlevragen gesteld worden zoals naam en/of telefoonnummer afzender. In gevallen waarin onduidelijkheid is, zullen wij altijd de opdrachtgever bellen voor overleg.

Waar wordt de levering afgeleverd als men niet op locatie is?

In dit geval bellen wij altijd voor overleg met de opdrachtgever en leggen we de keuze voor aan de opdrachtgever. 

Kan Geen Stress Amsterdam bij de buren afleveren?

Ja, indien de opdrachtgever hier toestemming voor geeft kan dit vanzelfsprekend.

Hoe weten jullie waar en of een levering daadwerkelijk is afgeleverd?

Wij maken gebruik van software waarin wij om een handtekening vragen, deze opslaan en daarbij een foto toevoegen van de locatie waar de bestelling is afgeleverd. Alle orders zijn intern voorzien van een tracking nummer zodat we altijd het overzicht behouden.

tarieven webshop

Zijn tarieven gekoppeld aan volume?

Nee. Wij geloven dat iedereen eerlijke tarieven verdient. Juist ook de kleinere ondernemer die geen gebruik kan maken van schaalvoordelen van een Bol.com.

Hoe komt het dat de tarieven lager zijn dan bij andere koeriersdiensten?

Bij Geen Stress Amsterdam hanteren we de laagste tarieven waarmee onze klanten tot 40% besparen op pakket bezorging binnen Amsterdam. Simpel gezegd hebben wij alle overbodige schakels uit het proces gehaald. Door kort op de bal te spelen, hebben wij relatief lage kosten en geloven wij dat het slimmer, efficiënter en lokaler werken ons een enorm voordeel geeft waardoor wij geen gekke prijzen hoeven te rekenen.

Is betaling op factuur mogelijk?

Voor onze koeriersritten is betaling op factuur mogelijk, zonder aanbetaling vooraf.
Wat betreft onze pakket en postbezorging, daar rekenen wij eenmalig €300 opstartkosten voor. Deze opstartkosten ontvang je direct terug in de vorm van tegoed. Dat tegoed kun je gebruiken om verzendingen mee te plaatsen. Als dit tegoed op is, kun je op factuur achteraf verzendingen inboeken.

Zijn er bijkomende kosten als de afmeting van de verpakking niet juist is?

Onze koeriers kunnen ervoor kiezen om een verzending niet mee te nemen als de verzending niet voldoet aan de criteria. Omdat onze koeriers grotendeels de verzendingen doen op een ebike, kunnen wij vanzelfsprekend niet alle formaten en gewichten 1-2-3 meenemen. In de meeste gevallen zullen wij liever een verzending weigeren dan hier bijkomende kosten voor in rekening brengen.

Betaalmogelijkheden

Wat voor soorten betaalmogelijkheden zijn er?

Geen Stress Amsterdam accepteert creditcard en IDEAL betalingen, kan betaalverzoeken sturen via Whatsapp, en werkt met terugkerende klanten met maandelijkse facturen achteraf. In sommige gevallen is het mogelijk contant te betalen.

Ik wil graag achteraf betalen, kan dat?

Met bedrijven die een KVK-registratie hebben, kan er gewerkt worden op maandelijkse factuur.De eerste vijf (of 10) ritten betaalt men vooruit, door middel van het afnemen van een rittenkaart. Daarna kan men overschakelen op betaling achteraf.

Kan ik contant betalen?

Alleen rittenkaarten kunnen contant betaald worden. Neem hiervoor contact op met Koike Hess via koike@geenstress.amsterdam

Waarom werkt Geen Stress Amsterdam met een verplichte rittenkaart voordat men over kan gaan op facturatie achteraf?

De rittenkaart is niet per se verplicht. Men kan namelijk ook per rit betalen via creditcard of IDEAL. Om te zorgen dat wij financieel gezond blijven, hanteren wij wel een minimumafname van 5-ritten die vooraf betaald dienen te worden, in de vorm van een 5-rittenkaart.
Dit doen wij om te voorkomen dat we veel werk dienen te stoppen in het factureren en incasseren van 1 of 2 ritten, die mogelijk in juni zijn afgenomen maar in sommige gevallen in september nog niet zijn betaald. Onze prijzen houden wij sociaal, en door deze constructie kan dat. We staan altijd open voor andere suggesties natuurlijk.

Wat is Stripe?

Stripe is een serviceaanbieder voor betalingen. Geen Stress Amsterdam maakt gebruik van Stripe’s diensten om betalingen mogelijk te maken op een veilige manier en om het zo eenvoudig mogelijk te maken om het betaalproces goed en kwalitatief te laten verlopen.

Tarieven koeriersdienst

Hoe weet ik welk tarief er wordt gerekend voor een rit?

Na het inloggen op je profiel, kun je eenvoudig de prijs voor een rit controleren door op de knop ‘bereken rit’ te klikken. Vervolgens voer je het ophaaladres en afhaaladres in. Wij berekenen vervolgens de prijs voor je, die je direct te zien krijgt.

Waarom worden tarieven exclusief BTW vermeld op de website?

Wij vermelden de prijs die wij aan onze partners rekenen. Bovenop dat bedrag komt 21%, het tarief dat wij af dienen te dragen aan de belasting. Wij zijn een zakelijke dienstverlener en vermelden daarom dan ook de prijs exclusief BTW. 

Waarom rekent Geen Stress Amsterdam andere tarieven per ‘zone’?

Wij zijn gevestigd in stadsdeel West, van waaruit wij dus ook vertrekken. Het kost ons meer tijd om een pakketje op te halen in de Schinkelbuurt dan in Westerpark. Dat zie je dan ook terug in onze tarieven. 

Waar zijn de zones op gebaseerd?

De zones hebben wij ingedeeld op afstand vanaf onze standplaats. Simpel gezegd, hebben we drie zones: Zone centrum, zone centrum/binnen de ring en zone buiten de ring + Noord.

Is er een spoed tarief?

Het spoed tarief is overdag niet van toepassing. Wél buiten kantoortijden om op maandag t/m zaterdag tussen 22.00 en 6.00 ‘s ochtends. Wij vinden niet dat de grootte van iemand’s portemonnee van invloed moet zijn op de dienstverlening die wij aan de overige klanten aanbieden. Bovendien zorgt spoed voor brokken op de weg en dat vinden wij het risico simpelweg niet waard.

Wat is de toeslag buiten kantoortijden?

Er geldt een toeslag van 20% bovenop de reguliere tarieven voor bestellingen die wij dienen te vervoeren op maandag t/m vrijdag van 6.00 uur tot 8.00 uur ‘s ochtends en van 19.00 uur tot 22.00 in de avond.Tussen 22.00 uur en 06.00 geldt een nachttoeslag van 60%. 

Veiligheid

Hoe kan ik erop vertrouwen dat m'n pakketje in goede handen is?

Geen Stress Amsterdam is geregistreerd als postvervoerder bij de Autoriteit Consumenten Markt.Daarnaast werken wij 100% lokaal. Dat betekent voor ons dat onze bestuurder en oprichter niet verscholen is achter vreemde constructies, maar lokaal actief is. Dat onze mensen uit de buurt komen, en dat wij maximaal bereikbaar zijn om je vragen te beantwoorden.

Hoe gaat Geen Stress Amsterdam om met persoonsgegevens?

Geen Stress gaat met de meeste zorg om met de persoonsgegevens van onze partners. De gegevens van onze klanten worden tijdelijk opgeslagen op extern beveiligde servers. Nadat wij ons werk hebben gedaan, worden deze nog een maand bewaard en vervolgens verwijderd. Er wordt altijd gehandeld volgens de regels van de AVG. Wij hebben dan ook interne compliancy protocollen opgesteld om te zorgen dat de privacy van (eind)klanten altijd gewaarborgd blijft.

Vervoeren jullie alle materialen?

Nee. Bij Geen Stress Amsterdam vervoeren we geen materiaal waarvan wij geloven dat het in strijd is met de wetgeving of vermoeden dat het schadelijke stoffen bevat of kan bevatten. 

Controleren jullie of er daadwerkelijk vervoerd wordt wat de opdrachtgever aangeeft?

Nee. Wij maken geen verpakkingen of pakketten open. We zijn discreet en vertrouwen onze klanten op eerlijkheid.

Zijn koeriers van Geen Stress Amsterdam verzekerd?

Ja. Onze verzekeringen rusten namelijk op de voertuigen en in het verlengde hiervan op de bestuurders.  We hebben hiervoor een speciale verzekering voor e-bike koeriers afgesloten.

Duurzaamheid

Geen Stress Amsterdam beweert duurzaam te zijn maar hoe zit het dan met jullie quads?

Duurzaamheid bestaat uit diverse componenten waarvan ecologische duurzaamheid een belangrijk onderdeel is maar niet het allesomvattende onderdeel.Onze quads zijn zuinig in verbruik, worden goed bijgehouden en zorgen niet voor oponthoud in de stad door de wegen te blokkeren.

Waarom gebruiken jullie niet gewoon ‘normale’ fietsen?

Omdat het werk al zwaar genoeg is. Wij willen dat iedere persoon die fysiek in staat is om arbeid te verrichten, comfortabel bij ons kan werken. De e-bikes die wij gebruiken maken het werk makkelijker, comfortabeler en zorgen er bovendien voor dat we sneller ter plekke zijn.

Wisten jullie dat lithium batterijen enorm vervuilend zijn en vaak geproduceerd worden in belabberde arbeidsomstandigheden?

Ja. Daarom werken wij met lokale Amsterdamse partners. Wij vertrouwen hen en hun productieprocessen. 

Waarom rijden jullie quads op benzine en rijden jullie niet elektrisch?

De aanschaf van een tweedehands quad kost ons €3.500. De quad verbouwen en opknappen kost ons nog eens €3.500 en vrij veel tijd.Een elektrische quad heeft een beperkte range, en kost maar liefst €30.000 meer dan een niet-elektrische.Op het moment dat iemand ons een goed aanbod doet voor een elektrische, stappen wij direct over.

Op welke manier zijn jullie dan wél duurzaam?

Wij investeren 75% van onze winst in het verduurzamen van onze logistiek, en hopen in 2024 alleen nog maar te vervoeren met transportmiddelen die vrij zijn van fossiele brandstoffen.Daarnaast richten wij ons op sociale duurzaamheid: kansen creëren voor minderheidsgroeperingen, social impact en gelijkwaardigheid in de maatschappij.